23-7-2021, Twente FM.
Reggewater voor bodem Enterse zomp
Door: Jenny ter Maat
“Een uniek schip voor de hele regio”, noemde Tijhof de boot, die over zo’n anderhalf jaar bij de Pelmolen in Rijssen komt te liggen. Twente FM legde de handeling vast.
Voor alles is een eerste keer, ook voor het dopen van een boot met Reggewater. Het lukte wethouder Bert Tijhof uit Rijssen om die handeling, zo essentieel voor het verder afbouwen van deze zomp, zonder problemen te verrichten.
Het wordt de eerste échte Enterse zomp die bij de Pelmolen in Rijssen komt te liggen, want deze is gebouwd op de Enterse Waarf.
De nieuwe zomp vervangt de ‘Regt door Zee’, die nu al dertig jaar dienst doet en de Regge vanaf Rijssen bevaart.
Tijhof: De ‘Regt door Zee’ heeft de naam dat het een Enterse zomp is, ze is ook gebouwd als Enterse zomp, maar is niet gebouwd in Enter. Dit is de eerste Enterse zomp die in Rijssen neergelegd wordt, die ook in Enter gebouwd is. Dat is mooi; geen surrogaat meer, maar een echte Enterse zomp!”
Bouwmeester Tonnie Kerkhof vertelt dat het eikenhout aan het ruim twaalf meter lange schip van één boom komt. De ruim twaalf meter houten mast is douglashout. Het moeilijkste van de bouw nu komt: het maken van de krommers.
Verwacht wordt dat de zomp over zo’n anderhalf jaar af is. Het is de vijfde zomp die op de Enterse Waarf gebouwd wordt.
De Regge is een regenrivier die vroeger al het water opving en als riool gebruikt werd. Nu is zij helder en zo schoon dat zelfs het ijsvogeltje weer is te zien.
Wie kent niet het woord overtoom? In de Regge passeert de zomp twee stuwen met hulp van overtomen, een lorrie waar de zomp opvaart en naar de andere kant getrokken wordt.
De Regge was wat nu de A1 is, dé levensader van Twente naar de Hanzesteden Zwolle en Kampen. 200 jaar geleden voeren hier honderden Enterse zompen en nu weer drie.
De zomp is een eikenhouten platbodem van ± 12 meter lang met fokzeil en grootzeil. Een fantastisch zeilschip en goed bestuurbaar en zeer geschikt voor ondiep water.