Tubantia, 5-8-2021
Het duurt nog wel even voor hij klaar is, maar er wordt al wel volop aan gewerkt: de nieuwe zomp voor Rijssen. De bodem van het houten schip, dat toeristen zal vervoeren over de Regge, is al gelegd. Op de scheepswerf De Waarf in Enter wordt met man en macht aan het nieuwe schip gewerkt.
Al jaren vormt de Zomp een van de toeristische parels van Rijssen. Vanaf de Pelmolen kunnen belangstellenden een tochtje maken over de Regge en zich verbazen over de mooie natuur langs het riviertje. Ooit waren zompen boten waarmee allerhande waren werden vervoerd over de Regge en vergelijkbare vaarwegen. Ze werden min of meer speciaal voor dat werk gemaakt. De bouw werd vroeger volledig met de hand uitgevoerd en ook nu is het vrijwel volledig handwerk. Dat vraagt nogal wat handigheid.
Opvolger
De boot die nu wordt gebouwd, is de vijfde zomp die op de Waarf wordt gebouwd. Het wordt de opvolger van de huidige zomp, de Regt door Zee. Die is al vijfendertig jaar volop in bedrijf met de tochten over de Regge. Grappig detail is dat de zomp indertijd niet in Enter is gebouwd, maar in Giethoorn, waar veel ervaring is met het bouwen van houten bootjes zoals de bekende punters. Ten tijde van de bouw stond het plan voor een eigen werf in Enter nog in de kinderschoenen.
De ruim twaalf meter lange eikenhouten boot werd onlangs al wel officieel 'ingezegend' met een flesje Reggewater door wethouder Bert Tijhof van Rijssen-Holten. Het gaat nog zeker anderhalf jaar duren voor de nieuwe zomp bij de Pelmolen komt te liggen.
De Regge is een regenrivier die vroeger al het water opving en als riool gebruikt werd. Nu is zij helder en zo schoon dat zelfs het ijsvogeltje weer is te zien.
Wie kent niet het woord overtoom? In de Regge passeert de zomp twee stuwen met hulp van overtomen, een lorrie waar de zomp opvaart en naar de andere kant getrokken wordt.
De Regge was wat nu de A1 is, dé levensader van Twente naar de Hanzesteden Zwolle en Kampen. 200 jaar geleden voeren hier honderden Enterse zompen en nu weer drie.
De zomp is een eikenhouten platbodem van ± 12 meter lang met fokzeil en grootzeil. Een fantastisch zeilschip en goed bestuurbaar en zeer geschikt voor ondiep water.